Daria Server Server Sales HP Server Sales Cisco Sales CPU Server Sales SAN Switch Sales Data Center Equipment Active Data Center Equipment EMC Storage Sales HP Storage Sales Cisco Switch Sales Server SSD Sales Server HDD Sales RAM for Servers Network Equipment Sales Data Center Projects
آدرس
تهران خواجه عبد الله انصاری کوچه ششم.
شماره تماس
021-26700629
ساعات کاری
8 صبح الی 17 بعد از ظهر

اکتیو و پسیو شبکه

۲۰ اسفند ۱۴۰۲ 76 بازدید بدون دیدگاه
Active and passive network

کتیو و پسیو شبکه

تجهیزات اکتیو و پسیو شبکه شبکه به دو دسته اصلی تقسیم می‌شوند: تجهیزات فیزیکی ( “تجهیزات سخت‌افزاری”) و تجهیزات نرم‌افزاری.

تجهیزات سخت افزاری نیز به دو بخش تجهیزات اکتیو و تجهیزات پسیو تقسیم میشود، در این مقاله به اختصار به معرفی این دو دسته از تجهیزات می پردازیم.

تجهیزات پسیو شبکه

سخت‌افزارهای پسیو: اطلاعات را بدون ایجاد یا تغییر دادن داده‌ها از یک نقطه به نقطه دیگر منتقل می‌کنند . به‌عنوان مثال: کابل‌های شبکه (مانند کابل‌های اترنت یا فیبر نوری)، رک‌ها، پچ پنل‌ها و…


تجهیزات اکتیو شبکه

سخت‌افزارهای اکتیو: این تجهیزات دارای الکترونیک و پردازشگر هستند و قادرند به داده‌ها پردازش و مدیریت کنند. این تجهیزات شامل مسیریاب‌ها (Router)، سوئیچ‌ها (Switch)، تجهیزات دسترسی بی‌سیم (Wireless Access Points)، فایروال‌ها (Firewall) و…

سوئیچ‌ها و روترها مثال‌هایی از تجهیزات اکتیو هستند؛ آن‌ها قادر به پردازش داده‌ها و انتقال آن‌ها در شبکه هستند. در عوض، کابل‌های شبکه، پچ پنل‌ها و سایر تجهیزات سخت‌افزاری مانند آنتن‌ها و رک‌ها به‌عنوان تجهیزات پسیو شناخته می‌شوند؛ آن‌ها فقط به منظور انتقال داده‌ها بدون پردازش یا تغییر آن‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند.

پسیو و اکتیو با یکدیگر ترکیب شده و به‌عنوان یک سیستم کامل برای ارائه خدمات شبکه استفاده می‌شوند.


تجهیزات پسیو شبکه

پسیو شبکه شامل انواع مختلفی از سخت‌افزارهای فیزیکی هستند که در ارتباط با سیستم‌های ارتباطی و شبکه به‌کار می‌روند اما دارای قابلیت پردازش و مدیریت مستقیم نیستند. این تجهیزات اطلاعات را از یک نقطه به نقطه دیگر منتقل می‌کنند بدون تغییر دادن یا پردازش داده‌ها. برخی از این تجهیزات عبارتند از:

  • کابل‌های شبکه

مثل کابل‌های اترنت (UTP یا STP)، کابل‌های فیبر نوری و کابل‌های کواکسیال که برای انتقال داده‌ها بین دستگاه‌ها و شبکه‌ها استفاده می‌شوند.

  • پچ پنل و پچ کورد

این تجهیزات برای اتصال کابل‌های مختلف به یکدیگر و به تجهیزات شبکه مانند سوئیچ‌ها و روترها به‌کار می‌روند.

  • آنتن‌ها

ارتباطات بی‌سیم و انتقال سیگنال‌های وایرلس مانند در روترها و دستگاه‌های دسترسی بی‌سیم.

  • رک‌ها و کیس‌های شبکه

نصب و سازماندهی تجهیزات شبکه در یک محیط فیزیکی و امن استفاده می‌شوند.

  • تقویت‌کننده‌ها و اسپلیترها

تقویت و تقسیم داده‌ها در شبکه‌هایی که نیاز به تقویت سیگنال یا تقسیم داده‌ها دارند.

این تجهیزات پسیو، بخش مهمی از زیرساخت شبکه را تشکیل می‌دهند و بدون آنها، ارتباطات شبکه و انتقال داده‌ها ممکن نبود.


تجهیزات اکتیو شبکه

تجهیزات اکتیو شبکه شامل دستگاه‌هایی هستند که دارای قابلیت پردازش و مدیریت مستقیم داده‌ها در شبکه هستند. این تجهیزات فیزیکی دارای الکترونیک و پردازشگر هستند و نقش مهمی در مدیریت و انتقال داده‌ها در شبکه دارند. برخی از تجهیزات اکتیو شبکه عبارتند از:

  • راوتر (Router):

این تجهیزات به عنوان نقطه‌ای اصلی در اتصال شبکه‌های مختلف عمل می‌کنند. داده‌ها را از یک شبکه به شبکه دیگر روت می‌کنند و مسیریابی اطلاعات را انجام می‌دهند.

  • سوئیچ (Switch)

این تجهیزات برای اتصال دستگاه‌ها به یکدیگر در یک شبکه محلی (LAN) به‌کار می‌روند. اطلاعات را بین دستگاه‌ها به صورت مستقیم ارسال می‌کنند.

  • فایروال (Firewall)

تجهیزاتی که به‌منظور محافظت از شبکه در برابر حملات مخرب و کنترل دسترسی به داده‌ها استفاده می‌شوند.

  • تجهیزات دسترسی بی‌سیم (Wireless Access Points)

این تجهیزات به دستگاه‌ها اجازه اتصال به شبکه بی‌سیم را می‌دهند.


مودم‌ها (Modems)

این تجهیزات برای تبدیل سیگنال‌های دیجیتال به آنالوگ (و برعکس) استفاده می‌شوند تا ارتباط با شبکه‌های دیگر (مانند اینترنت) برقرار شود.

این تجهیزات اکتیو به‌طور مستقیم در پردازش و مدیریت داده‌ها در شبکه‌ها شرکت دارند و برای عملکرد بهینه شبکه، نقش حیاتی دارند.

 

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
موجود است، هم‌اکنون میتوانید سفارش دهید!
ناموجود!